Van filmklassiekers zoals Tron of Ready Player One tot aan verre dystopieën; VR is al jaren bezig zichzelf te integreren in ons wereldbeeld. We kennen bijna allemaal wel een scene waarin de hoofdrolspeler van het verhaal een VR-bril opzet en verdwijnt in een hyperrealistische wereld waar alles mogelijk is. We zien futuristische neon steden en gestileerde motoren, maar daarachter zit vaak een wereld die er zo vreselijk aan toe is dat VR nog de enige uitlaat lijkt te zijn. Gelukkig is dat laatste zeker niet het geval, maar het is de moeite waard om even stil te staan bij het feit dat wat we in de jaren 80 al voor ons zagen als virtuele realiteit, vandaag de dag vrijwel allemaal mogelijk is. Maar wat is VR eigenlijk?
Als we willen uitleggen wat VR is, moeten we nog een stap verder terug. Want waar VR staat voor Virtual Reality, is er nóg een categorie die daarboven hangt: XR, ofwel Extended Reality. XR is de verzamelnaam voor alle vormen van digitale verrijkte of vervangen werelden. De waarneming van deze werelden is auditief, visueel en zelfs via tast. En wie weet wat de toekomst nog meer in petto heeft? Met Apple’s recente aankondiging van de Vision Pro lijkt de weg ingeslagen om de verschillende “realities” zoals AR en VR te blenden tot één immersive ervaring. Hiermee lijkt de evolutie van XR nog in volle gang.
Met of zonder bril, op een computer or via een mobile device; VR kent vele gezichten en laat zich niet definiëren door één medium. Maar laat dat je niet van de wijs brengen. VR kun je altijd herkennen aan het feit dat het een 3D wereld is, gebouwd door mensen en computers. Die wereld kan groot of juist klein zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan onze VR app voor de product showcase van een fiets waarin de USP’s interactief weergegeven worden. De wereld waarin je je bevindt als je deze fietsen wilt bekijken is eigenlijk heel klein. Daar tegenover staat bijvoorbeeld Virtueel Groningen, een project waar StudioXR momenteel nog hard aan werkt. Hierin kun je als avatar letterlijk de stad Groningen in zijn volledige virtuele glorie bekijken en ervaren en interacties aangaan met iedereen die je op het VR platform tegenkomt.
Dit is natuurlijk allemaal heel mooi om te zien en vooral leuk om te beleven, maar VR is niet alleen bedoeld voor “fun & games”. Het is ook een perfecte tool om te zetten voor de bevordering van kennisoverdracht, iets wat we bij StudioXR bijzonder belangrijk vinden.
Het gebruik van VR in een leeromgeving sluit namelijk naadloos aan bij een van onze eerdere artikelen over Blended Learning. Niet alleen biedt het virtuele platform de mogelijkheid om aan te sluiten bij de belevingswereld van een cursist, het biedt ook de mogelijkheid om in een veilige, gesimuleerde omgeving te leren. Zo is het bij onze partner Innovam bijvoorbeeld heel belangrijk dat trainers die aan elektrische voertuigen werken, veilig kunnen oefenen met het aan- en afkoppelen van hoog voltage batterijen. Een virtuele omgeving waarbij er geoefend kan worden zonder fysieke risico’s is hier een fantastische toevoeging. Met behulp van VR kunnen we leren vanuit de beleving, vanuit het doen: een methode waarvan al heel lang bekend is dat men daar het meest van leert.
Het mag dus geen verrassing zijn dat we bij StudioXR constant aan het zoeken zijn naar nieuwe manieren om VR te integreren in trainingen, cursussen en workshops. Afstemming is hierin cruciaal. Heb jij een idee om VR in te zetten voor een training of cursus die je graag zou willen ontwikkelen? Wij denken graag met je mee!