Van stagiair naar volwaardig 3D-Artist
Alhoewel het altijd mooi is om een stagiair(e) tot bloei te zien komen op de werkvloer, heb je soms te maken met een pareltje vol talent en ambitie. Toen Wessel in 2023 stage bij ons kwam lopen, was het eigenlijk direct duidelijk dat hij bij ons op zijn plek zat. Nu, een diploma en ruim een half jaar verder, mogen we eindelijk juichen: Wessel is een vast onderdeel van ons team en komt onze 3D-ploeg versterken. Vandaag vertellen we je dan ook graag meer over zijn verhaal. Wat gebeurt er als een stagiair ambitie heeft en plotseling alle puzzelstukjes in elkaar vallen?
Wessel’s stage avontuur begon al vrij vroeg in 2022. Hij woonde toen nog in Amsterdam en merkte hij dat hij vooral één vakgebied binnen zijn opleiding écht leuk vond: 3D-vormgeving. Op basis van dit vak alleen was het vinden van een stageplek echter een enorme uitdaging. Stageplekken moeten voldoen aan bepaalde criteria die aansluiten bij een opleiding. Maar omdat Wessel eigenlijk liever iets wilde doen binnen zijn interessegebied, bleek alles maar moeilijk te combineren. Toch kon hij bij Innovam terecht omdat zij vanuit een basis in Media Vormgeving voldeden aan de criteria van zijn studie.
“Via mijn netwerk op school kwam ik in contact met mensen die in hun privé netwerk verbonden waren aan Innovam. Eigenlijk is het gek hoe dat soort dingen soms lopen, want hierdoor ben ik uiteindelijk bij StudioXR aan de slag geraakt. Ik heb ontdekt dat netwerken echt belangrijk is. Hoewel ik het soms lastig vind om extern contacten te leggen, het heeft mij zeker wel geholpen!”
Ruimte om te ontwikkelen
Wessel voelde zich bij StudioXR vooral aangetrokken door de mogelijkheid om te leren en ervaring op te doen, terwijl hij daar ook nog plezier in had. Hij heeft grote dromen en ziet zichzelf in de toekomst graag werken aan grote 3D-games of films. Daar is veel kennis voor nodig en daarom wil hij zijn skills het liefst zo breed mogelijk ontwikkelen. Toch zegt hij tijdens het gesprek iets heel bijzonders. Ambitie is mooi en dromen moet altijd kunnen, aldus Wessel, maar een stabiele baan met een fijne werkvloer, rust en ritme zijn eigenlijk veel belangrijker. Als team zijn wij er dan ook ontzettend trots op dat onze workflow en werkomgeving zo ervaren worden. Wat is nou een mooier compliment?
“Ik waardeer het enorm dat StudioXR mij de kans, tijd en ruimte heeft gegeven om mezelf en mijn skills te ontwikkelen. Vooral in programma’s zoals 3D-Max, waarmee ik al een tijd niet had gewerkt, heb ik het gevoel dat ik echt enorme stappen heb kunnen maken.”
Nooit te oud om te leren…
De komende tijd wil Wessel zich vooral ontwikkelen in Industry Standard Skills en verschillende 3D-software. Blender en 3D-Max kent hij natuurlijk vanuit zijn opleiding al, maar software als Adobe Substance Painter, een programma dat wij binnen StudioXR steeds belangrijker zien worden, staat ook hoog op het listje, evenals ZBrush en Houdini. En dat leerprocess krijgt in ons team alle ruimte, vertrouwen en verantwoordelijkheid.
“Stage lopen moet en kan soms aanvoelen als iets dat scholen je maar verplichten. Maar wat ik vooral heb geleerd, en wat ik iedereen gun in hun zoektocht naar een stage plek, zat hem niet alleen in technisch vlak. Ook hoe je als team samenwerkt en jezelf ontwikkelt als onderdeel van iets groters, is mega belangrijk, en ik ben blij dat ik dat bij StudioXR heb kunnen vinden. Eerst als stage… en nu dan ook echt als baan.”