AR, MR, VR?

Ofwel XR, maar wat is het?
Naar de begrippen

XR als verzamelnaam

Heeft men het over AR, MR of VR, dan heb je het over vormen van Extended Reality, ofwel XR. XR is de overkoepelende term voor een virtuele, geaugmenteerde of gemixte realiteit. Vrij vertaald een ‘verlengde’ realiteit. Het is een term dat verwijst naar virtuele en in de echt wereld geprojecteerde of gecombineerde digitale omgevingen, met en vorm van mens-machine interactie. Gegenereerd door computertechnologie en gecreëerd met onze handen.

De technologie

AR

(Augmented Reality)

Wat

AR is een live, direct of indirect beeld van de werkelijkheid waaraan digitale elementen worden toegevoegd óf worden weggenomen door een computer.

Hoe

Digitale beelden worden aan de werkelijkheid toegevoegd met een QR-code, AR app of web AR. Deze herkent een object in de werkelijkheid en voegt daar dan digitale elementen aan toe, of haalt ze weg. De beelden zijn interactief.

Nodig

Smartphone, tablet of ander device met camerafunctie. Voor web AR is internettoegang of een server nodig.

MR

(Mixed Reality)

Wat

MR is een vermenging van de werkelijke wereld en een virtuele wereld. Deze vermenging kan door een individu of door een groep mensen worden opgewekt.

Hoe

In de omgeving wordt iemands positie vastgelegd, oppervlaktes en grenzen, verlichting, geluid, objectherkenning en locatie. De menselijke interactie vindt dan plaats middels toetsenbord, muis, aanraking, inkt of stemgeluid.

Nodig

Computers, laptops en speciale MR headsets (zoals de Microsoft HoloLens).

VR

(Virtual Reality)

Wat

VR is een gesimuleerde omgeving gemaakt en weergeven door een computer. De gebruiker wordt via diverse zintuigen ondergedompeld in een ervaring.

Hoe

Virtual Reality werkt door middel van een klein beeldscherm wat met speciale lenzen op een headset, wat je op je hoofd kunt zetten. Zo heb je een volledig omsloten VR-bril op je gezichtsveld. Via optionele controllers kun je het gebruik van je handen simuleren en extra input geven.

Nodig

Headsets, een beeldscherm, bewegingssensoren, evt. kleine speakers, een video of applicatie.

Aanverwante technologie

360 VR TOUR

(Online)

Wat

De 360 VR Tour is online en lichtgewicht VR experience. Het is zeer breed toegankelijk via het web en bestaat uit een serie bolvormige afbeeldingen waarin men kan rondkijken, met of zonder bril.

Hoe

Deze bolvormige afbeeldingen kunnen ervaren worden vanuit de browser of met VR-case. Via een eenvoudige bediening kun je ‘rondkijken’ door over het beeld te scrollen. Met klikbare hotspot iconen zijn de individuele 360 afbeeldingen aan elkaar gekoppeld en vormen de tour. De afbeeldingen bestaan uit bolfotografie of rendering.

Nodig

Vrijwel elk apparaat met een webbrowser. Voor de smartphone is er een VR-case, zoals bijvoorbeeld Google Cardboard, beschikbaar voor een volledige VR ervaring.

360 VR Video

(Online)

Wat

De 360 video is vergelijkbaar met de 360 VR Tour. Waar deze laatste een serie statische 360 afbeeldingen toont laat de 360 video een bewegende rondom ervaring zien. Ook hier is het medium breed toegankelijk via het web.

Hoe

Net als bij de 360 VR Tour wordt een deel van de 360 video getoond. Ook hier kan men rondkijken in de video op verschillende manieren. De content kan door een 360 video camera of via computer rendering worden gemaakt.

Nodig

Een streaming platform zoals bijvoorbeeld YouTube of Facebook. Ook hier is vrijwel elk apparaat met een webbrowser te gebruiken en ontstaat de volledig ervaring door gebruik van een VR-case.

Multi-User VR

(Shared VR)

Wat

Multi-User VR is een gedeelde VR ervaring in een gezamenlijke ruimte met voldoende beweegruimte voor de het deelnemende team. Men ziet hetzelfde en is op de hoogte van elkaars aanwezigheid en handelen. Geschikt voor projecten, simulaties of trainingen waarbij het samenwerken essentieel is.

Hoe

Individueel of gezamelijk te gebruiken, op een willekeurige of gemeenschappelijke locatie. Elke individuele gebruiker is onderdeel van een gemeenschappelijke netwerk met een gedeelde ervaring. De onderlinge posities en handelingen van de gebruikers zijn, maar ook de uitwisseling van informatie wordt centraal geregeld.

Nodig

Eén van de of een combinatie van de volgende devices: desktop, laptop, tablet, VR-headsets, één of meerdere VR-systemen, bewegingssensoren en controllers.