StudioXR maakt leren slimmer, sneller en leuker!
De manier waarop we leren is constant in beweging. Waar vroeger vooral dikke lesboeken het uitgangspunt waren, zien we vandaag de dag steeds meer innovatieve lesvormen verschijnen die beter aansluiten bij de leerbehoeften van de moderne mens. Bij StudioXR/Innovam werken Creative Lead Michael Jaggoe en XR Artist Siebe Mostert dagelijks aan dit soort producten en innovaties. Samen zorgen zij ervoor dat leerstof niet alleen efficiënter, maar ook inspirerend wordt aangeboden.
We spraken de heren over hun ervaringen en visie omtrent het ontwikkelen van producten die de keuze mogelijkheid van klanten vergroot en persoonlijk leren nóg beter faciliteert.
De zoektocht naar de échte vraag
Een opdracht begint vaak bij een klant met een duidelijk doel, maar zonder helder idee over de juiste middelen. Michael legt uit dat het tijdens het intake gesprek de taak is om de vraag achter de opdracht scherp te krijgen. Het is namelijk niet altijd zo dat de oplossing die de klant in gedachten heeft ook echt de best passende is. Soms denkt een opdrachtgever dat een digitaal lesboek volstaat, terwijl tijdens het intake gesprek ineens duidelijk wordt dat een interactieve en visuele aanpak beter aansluit op de doelgroep. Voor Michael draait het daarbij nooit om de duurste of meest spectaculaire tools, maar om de oplossing die daadwerkelijk het (leer)doel dient.
“Een intake gesprek vooraf maakt al veel helder. Toch is een opdracht nooit volledig dicht te timmeren. Soms is het ook écht wel even zoeken naar dat “WOW-moment” waarop de klant positief verrast is door wat we aanbieden.”
Van vraag naar concept
Zodra de richting duidelijk is, komt de rol van Siebe in beeld. Hij vertaalt de strategische keuzes tijdens het intake gesprek gemaakt zijn, naar creatieve concepten die de opdracht tot leven brengen. Vaak komt het team met iedereen die aan het project gaat werken bij elkaar in een grote brainstormsessie, om samen naar innovatie lesvormen te kijken. Siebe legt uit dat daarbij vaak meerdere visies door elkaar lopen. Zo ziet de klant iets voor zich, heeft Michael een visie, maar heeft ook Siebe zelf een idee over de vormgeving van het XR gedeelte.
“Het is voor ons de uitdaging om al die ideeën samen te brengen tot een concept dat iedereen begrijpt en omarmt. Juist dat samenspel maak het proces dynamisch en dwingt ons te zoeken naar innovatieve oplossingen.”
Beeld > Tekst
Laten we voorop stellen dat we niet de ambitie heeft om over te stappen op een papierloze leercultuur. Boeken en hand-outs behouden hun waarde, zeker voor verdieping. Toch zit het bestaansrecht van StudioXR volgens Michael in het ontwikkelen van innovatie lesvormen die beter aansluiten bij jongere generaties. Beeld en interactie maken complexe materie nu eenmaal sneller begrijpelijk.
Michael benoemt scherp dat mensen steeds minder tijd hebben om te leren en daardoor juist behoefte hebben aan compacte, overzichtelijke oplossingen. Ze willen ontzorgd worden, zonder daarbij te leveren op kwaliteit.
“Precies daar ligt de kracht van XR producten, interactieve 3D-modellen en visuele modules: kennis wordt sneller opgenomen en blijft beter hangen.”
De waarde van brainstormsessies
Zowel Michael als Siebe beamen het belang van brainstormsessies alvorens er begonnen wordt met de ontwikkeling van een product. Michael legt uit dat vaak tijdens deze moment duidelijk wordt wat technisch haalbaar is en hoe visuals een leerervaring kunnen versterken. Tijdens deze sessies ontstaan ook vaak ideeën die het oorspronkelijke plan overstijgen.
“Flexibiliteit speelt daarbij een rol, maar ook het bewaken van de wensen van de klant is daarin ontzettend belangrijk. We hebben moeten leren wanneer toeters en bellen gepast waren en wanneer we gewoon bij de opdracht moesten blijven. “Overdelivery” klinkt misschien leuk, maar het kan voor klanten soms ook enorme barricades opwerpen.”
Innovatieve lesvormen als antwoord op moderne leerbehoeften
Wat uit het werk van Michael en Siebe duidelijk naar voren komt, is dat innovatieve lesmethodes geen hype of trend zijn. In tegenstelling, het zijn noodzakelijke ontwikkelingen. Jongere generaties groeien op met digitale interactie, games en beeldcultuur. Zij verwachten diezelfde dynamiek in hun leeromgeving. XR in het onderwijs, interactieve simulaties en compacte digitale modules zijn daarom geen luxe, maar een logische evolutie van het leren.
Beide heren zijn het er dan ook mee eens dat XR niet bedoelt is als vervanging voor traditionele leermethoden, maar als verrijking. Papier blijft bestaan, maar zal worden aangevuld met moderne leervormen die effectiever aansluiten bij de praktijk en beleving van de doelgroep. Leren hoeft namelijk niet tijdrovend te zijn. Door leerstof slimmer, compacter en visueler aan te bieden, wordt kennis sneller eigen gemaakt en effectiever toegepast. Wie kiest voor innovatieve lesmethoden, kiest voor leren met impact. En dat is precies wat zowel organisaties als individuen vandaag nodig hebben in een wereld waarin kennis cruciaal is en tijd schaars.