Talent Aan Het Woord: Ruard Veerman
Ruard Veerman: 3D artist, programmeur en een echte Jack of all trades. Al van jongs af aan werd hij via zijn ouders ondergedompeld in kunst, creativiteit en IT. Hij studeerde International Game & Architecture Design aan de NHTV University of Applied Sciences in Breda, en ging naar huis met een baan bij Zwartlicht; het team dat later StudioXR werd. Geen wonder dus dat hij vandaag dag als een soort Obelix gevallen in toverdrank een bijdrage levert aan het reilen en zijlen van ons team.
Talent als middelpunt
3D modellen, textures, riggs en eindeloze scripts; voor projecten als VirtualCities: Groningen hebben we het bij StudioXR allemaal nodig. We zijn dan ook telkens weer ontzettend blij als we talent vinden dat iets toe kan voegen aan deze benodigde skills.
“Tijdens mijn studie werd mijn 3D werk gebruikt als promotie materiaal voor de opleiding. Later kwam het ook als referentie materiaal in het boek Computer Graphics for Artists II: Environments and Characters, geschreven door Andrew Paquette. Toen ik er tijdens de opleiding achter kwam dat ik ook wat aanleg had voor programmeerwerk, wist ik het eigenlijk wel… Ik was een echte Jack of all trades.”
Virtual Cities: Groningen
Met de ontwikkeling van VirtualCities: Groningen, kwam Ruard’s talent echt aan het licht. Dagen en weken van programmeerwerk leidden tot het framewerk waar dit succesvolle platform nu op draait. Recentelijk is Damsterdiep hieraan toegevoegd met een Verkeersregelinstallatie waarin verschillende scenario’s afgespeeld kunnen worden. Zowel burgers en projectontwikkelaars kunnen nu experimenteren met de flow van het verkeer en diens invloed op de leefbaarheid van het gebied. Niet slecht dus!
“Naarmate Virtueel Groningen groeide ben ik eigenlijk steeds meer Lead Developer geworden, maar ik vind het ook nog steeds leuk om met 3D content bezig te zijn.”
Het onderste uit de kan…
We noemden Ruard eerder al een Jack of all trades; iemand die makkelijk en snelt schakelt tussen activiteiten en werkzaamheden, maar ook tussen klanten. Door zijn achtergrond in zowel het visuele aspect als de technisch achterliggende basis van verschillende platforms, is het voor hem snel duidelijk waar mogelijkheden en limieten liggen. Hiermee is het vaak fantastisch om te zien hoe hij samen met klanten werkt om uit te zoeken hoe het onderste uit de kan gehaald kan worden. En met software als bijvoorbeeld Unity of Unreal raad je het al: The sky is the limit. Ruard deinst niet snel terug.
“The Sky is the Limit, maar dat is niet altijd een exacte wetenschap. Soms vergt het heel wat trial en error, maar je kan een hoop ondervangen in de conceptfase. Zo weet je van te voren vaak al of je idee overeenkomt met de visie van de klant.”
Werkbare Logistics
Maar juist in een groeiend platform zoals Virtueel Groningen gaat niet altijd alles van een leien dakje. En ondanks er nog nooit echt iets volledig de soep in is gelopen, is het voor Ruard duidelijk dat de grootste uitdaging van dit soort projecten voor hem zit in het werkbaar houden van een enorme (online) omgeving.
“De snelste shortcuts zorgen soms voor de langste weg… Soms is het dus gewoon beter om jezelf ergens in vast te bijten en dan is overzicht houden cruciaal.”
StudioXR is trots op een team dat barst van het talent. En dat zie je niet alleen terug in onze mensen. Onze samenwerking, met elkaar maar ook met klanten, is iets waar we graag over vertellen, maar je ziet het ook terug in onze producten. Ben jij nieuwsgierig naar wat we voor jouw project kunnen betekenen?