studioxr leo header

Leren met een Richting – Leo Fransen aan het woord

Door Sandra De Waard
Interview | XR
24-04-2025

Leren met een Richting 

Leren is een voortdurend gespreksonderwerp binnen Innovam en dus  ook bij StudioXR. Of het nu gaat over generatieverschillen (of overeenkomsten), onderwijsmethoden of technologische innovaties: we kijken steeds opnieuw naar wat écht belangrijk is in leren. Daarom vonden we het bijzonder passend om precies over dit onderwerp in gesprek te gaan met Leo Fransen, Algemeen Directeur Innovam. Zijn visie gaat namelijk niet alleen over de richting die wij op willen in de toekomst, maar inspireert ook om voortdurend te blijven ontwikkelen.  

Een kompas voor kwaliteit 
Voor Innovam is de Visie op Leren meer dan een mooi verhaal – het is een kompas dat richting geeft aan wat we doen. Volgens Leo is dat essentieel, vooral als leerorganisatie. Logisch, want als leerorganisatie hebben wij natuurlijk een enorme voorbeeldfunctie te vervullen. We zijn verplicht om kwaliteit te leveren, en die kwaliteit bereik je alleen als je weet waar je naartoe wilt, aldus Leo. 

Die kwaliteit betekent in de praktijk dat we streven naar uniformiteit in onze trainingen, zonder in te leveren op de vrijheid van de trainer. Het zou niet uit moeten maken wie er voor de klas staat; de kwaliteit moet overal hetzelfde zijn. Dat vraagt om duidelijke kaders, waarbinnen ruimte is voor ieders eigen aanpak. 

“Als je niet weet waar je heen wilt, dan maakt het ook niet uit waar je uitkomt. Daarom is een visie op leren zo belangrijk. Het maakt wel degelijk uit waar je naartoe werkt.” 

Leo Fransen

Algemeen Directeur, Innovam

De beste van de klas


Als Leo één ding uitstraalt tijdens zijn gesprek met ons, dan is het wel zijn aanstekelijke passie om mensen in beweging te brengen (no pun intended): om te blijven leren, te groeien en het beste uit zichzelf te halen. Hij is altijd opzoek naar manieren en middelen waarop hij mensen zó kan motiveren dat ze zelf elke dag iets beter willen worden. Die drijfveer, zegt hij, vormt de kern van alles wat we bij Innovam doen. 

Die belofte van kwaliteit vertaalt zich ook in een duidelijke ambitie: altijd streven naar de beste zijn. Niemand kent de nummer twee, aldus Leo. Onze visie op leren zorgt ervoor dat we, ongeacht onze rol binnen het bedrijf, altijd voor die eerste plek gaan. Of iemand nu trainer, cursist of schoonmaker is – de lat ligt hoog, maar altijd met het doel mensen te laten excelleren op hun eigen manier.  

“We stimuleren ambitie en ondersteunen mensen om het beste uit zichzelf te halen. Dat betekent niet altijd doorgroeien naar een andere functie. Ik vind het belangrijk dat mensen doen wat ze leuk vinden, want als je je passie volgt, dan gebeurt leren eigenlijk vanzelf. Om dat te ondersteunen creëren we een omgeving die gevoed wordt door nieuwsgierigheid en waar je fouten mag. Want juist op die momenten, ook als het even schuurt, zit de echte vooruitgang. 

Leo Fransen

Leren op je eigen manier 


Leo is zelf het bewijs dat leren voor iedereen anders werkt. Om in zijn eigen woorden te blijven leest hij zich suf. Leo is helemaal niet visueel ingesteld, maar hij verslindt boeken en vakbladen – 3 tot 4 per week. Een formele leeromgeving? Daar wordt hij maar ongeduldig van. Juist het besef dat leren persoonlijk is, heeft geleid tot een van de kernprincipes achter Innovam ’s visie.  

“We bieden ruimte. Voor trainers om op hun manier les te geven, maar ook voor cursisten om op hún manier te leren. Dat doen we bijvoorbeeld met de digitale studio’s die tijdens corona in rap tempo zijn ontwikkeld. Sommige deelnemers leren liever klassikaal, anderen juist digitaal. Die differentiatie wordt alleen maar belangrijker.” 

Leo Fransen

Techneuten, Vakmanschap en Intrinsieke Motivatie 


Leo weet waar hij over praat: hij heeft zelf voor de klas gestaan. Als hij terugkijkt op die tijd – ruim dertig jaar geleden – ziet hij vooral grote veranderingen in de middelen en methodes. Waar vroeger nog amper technologie beschikbaar was en de didactische mogelijkheden zeer beperkt waren, ziet hij nu leerstijlen en leermiddelen die steeds beter afgestemd worden op het individu. 

Wat iemand drijft om te leren is vaak belangrijker dan wat er geleerd wordt. Daarom werken we bij Innovam continu aan het versterken van de intrinsieke motivatie van deelnemers. Leren moet zinvol zijn, en verbonden zijn met de praktijk. De trainingen van Innovam zijn dan ook gericht op het ontwikkelen van vakmanschap en op trots in het werk.” 

Leo Fransen

studioxr blog generaties zw
Technologie als versneller


De afgelopen jaren is duidelijk geworden hoe technologie het leren kan verrijken. De inzet van digitale leermiddelen is enorm toegenomen. Innovaties zoals AI, AR en VR worden steeds belangrijker in het ondersteunen van gepersonaliseerd leren. Deze middelen zijn geen vervanging van klassikaal onderwijs, stelt Leo, maar een waardevolle aanvulling die onderwijsinstanties in staat stelt om lesstof beter aan te laten sluiten op individuele leerstijlen en behoeften. 

Ook de mobiliteitssector zelf verandert. Met de opkomst van software-designed voertuigen en slimme technologieën zoals machine learning en predictive maintenance, veranderen de vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. Diagnoses en probleemoplossingen zullen steeds meer leunen op digitale systemen in plaats van op puur menselijk redeneren. Dat vraagt om nieuwe vormen van onderwijs en een sterke focus op ICT-vaardigheden. 

Leren moet relevant zijn


In de visie van Innovam staat relevantie centraal. Wat iemand leert, moet direct toepasbaar zijn in de praktijk. Leo geeft daarbij aan dat hij het eigenlijk maar gek vindt dat het soms gebeurt dat iemand met jaren ervaring bij een nieuwe werkgever opnieuw gecertificeerd moet worden. Het traditionele idee van een cv vol werkgeversnamen mag volgens Leo plaats maken voor een overzicht van aantoonbare competenties. De waarde van kennis zit niet langer in het diploma alleen, maar in wat iemand écht kan toepassen in de praktijk. Daarbij is het belangrijk dat Innovam klaar staat met datgene wat écht nodig is, op de manier die het beste past bij de klant. 

“We zetten vol in op het ontwikkelen van content die precies past bij de leerbehoefte van de deelnemer – op het juiste moment en op de juiste plek. Die wendbaarheid is noodzakelijk in een wereld waar veranderingen elkaar snel opvolgen.” 

Leo Fransen

Toekomstgericht leren 


De toekomst van leren vraagt om een andere aanpak. Klassikaal leren zal altijd een plek houden, maar het wordt steeds vaker gecombineerd met digitale, flexibele leerpaden. De kern blijft echter onveranderd: leren is pas waardevol als het aansluit bij de praktijk, als het ruimte biedt voor persoonlijke groei, en als het mensen motiveert om het beste uit zichzelf te halen. 

Bij Innovam geloven we dat je pas echt kunt excelleren als je weet waar je naartoe wilt. En met een sterke visie op leren zorgen we ervoor dat iedereen – van trainer tot cursist – met vertrouwen die richting op kan blijven bewegen. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: goed worden in wat we doen. Of beter nog – de allerbeste. 

“Leren stopt niet na een opleiding of training. Het is iets wat gedurende het hele leven doorgaat, in verschillende vormen. Iedereen leert op zijn eigen manier – de één via boeken, de ander door te doen, en weer een ander via digitale content. Die persoonlijke leerstijl erkennen en faciliteren is een essentieel onderdeel van onze visie.” 

Leo Fransen

Wil je meer weten over hoe Innovam haar visie op leren in praktijk brengt? Houd dan onze blogs in de gaten of neem contact op voor een kijkje achter de schermen in onze studio’s! 

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Complexe techniek komt tot leven in beeld

Complexe techniek komt tot leven in beeld

in de basis werkt EV-techniek voor elk voertuigtype hetzelfde. En precies dat inzicht vormde de aanleiding voor een prachtig nieuw initiatief binnen Innovam: een EV-kenniscentrum met een daarbij behorende expositie.

Lees meer
Leren is Evolueren

Leren is Evolueren

Anno 2025, zien we een breed scala aan digitale en interactieve leermethoden hun entree maken in het onderwijs. In deze blog vertellen we je meer over deze evolutie en vergelijken we traditionele leermethoden van vroeger met moderne alternatieven van nu.

Lees meer
Leren met Elkaar is Leren van Elkaar

Leren met Elkaar is Leren van Elkaar

Samenwerken met iemand uit een andere generatie – dat klinkt voor sommigen als een uitdaging, maar voor Nina (24) en Maaike (52) is het vooral een verrijking. De één is bevlogen, creatief en volop in ontwikkeling, de ander is ervaren, nieuwsgierig en altijd bereid om nieuwe technologieën te omarmen. In hun samenwerking draait het niet om leeftijd, maar om openheid en de bereidheid om van elkaar te leren.

Lees meer