picture truckwise whemelrijk fi

XR op de Vloer: In Gesprek Met Wesley Hemelrijk

Door Sandra De Waard
Media mbt XR | StudioXR
08-02-2024

Zoeken Naar Balans

Er wordt tegenwoordig veel gesproken en gediscussieerd over de meerwaarde van XR in het onderwijs. Als team dat zich specialiseert in het ontwerpen en ontwikkelen van juist die XR toepassingen, vonden wij het een interessant topic om eens verder uit te diepen in een blog. We spraken daarom met Wesley Hemelrijk, één van Innovam’s Truckwise Trainers, over een recente productie: een 3-tal scenario animaties over Voorijling van een vrachtwagen. Het mechanisme voor het gelijktijdig laten remmen van truck en aanhanger.
High-Tech en Toekomst-proef

Tijdens de ontwikkeling van de animatie, werkte Wesley nauw samen met de 3D artists en animator van StudioXR. Zoals bij ieder ander product dat we maken, begon ook dit proces met een gesprek en een verkenning waarin de kern van het probleem en het eerste concept van de oplossing op tafel kwamen. Waar StudioXR altijd zoekt naar de passende en toekomst-proof oplossing, was het voor Wesley belangrijk om een middenweg te vinden tussen het gebruiken van high-tech oplossingen en de praktische inzetbaarheid van het product tijdens de les. Zo kwamen wij op de 3D animaties. Daarbij houden wij altijd rekening met duurzaam hergebruik van 3D onderdelen in andere nuttige toepassingen.

“Samenwerken met Sieb (Senior Developer @StudioXR) was ontzettend leuk. Samen zochten we naar de balans tussen wat écht belangrijk was en wat gewoon mooi was om te gebruiken. Door veel ideeën met elkaar uit te wisselen hadden we in no-time bedacht wat het moest worden.”

Wesley Hemelrijk

Trainer @Truckwise, Innovam

Met een grap en een grol

En juist die balans is wat Wesley ontzettend belangrijk in zijn lessen vindt. Als trainer vindt hij met een grap en een grol een voorstelling van zijn lessen maken het mooiste wat er is. Het is voor hem dus zeker niet de bedoeling om technologie die rol over te laten nemen. Technologie is en blijft een tool, aldus Wesley, en ik denk dat het goed is om ons bewust daarvan te blijven. De animatie die StudioXR gemaakt heeft vult die rol ontzettend goed in.

“Wanneer ik de animatie laat zien is het direct duidelijk voor mijn cursisten waar het over gaat. Ik hoef niet eerst een mentaal plaatje te schetsen dat bij iedere cursist ook weer anders kan zijn; het is in één klap duidelijk en dat creëert voor mij tijd om dieper in te gaan op de materie. Een perfecte aanvulling dus!”

Wesley Hemelrijk

Trainer @Truckwise, Innovam

Leren Door Te Doen

Wanneer we Wesley vragen wat XR in de toekomst voor hem zou kunnen betekenen, ziet hij zeker mogelijkheden. Hij benoemd hierbij Elektronica als goed voorbeeld. In het echt is ‘spelenderwijs ontdekken/leren door te doen’ met stroom best gevaarlijk. Als zoiets digitaal of virtueel gedaan kan worden lijkt hem dat een bijzonder geschikte oplossing. Praktisch leren, legt Wesley uit, is een van de meest aansluitende methodes voor mijn doelgroep. Als we dat doormiddel van technologie kunnen verrijken, zijn we met zijn allen goed bezig.

“Passie komt voor mij niet uit computers, maar uit mensen.  De developers van StudioXR hebben een hele mooie balans gevonden. Het is nu echt een verrijking aan mijn lesstof, niet een vervanging van mijzelf als presentator/trainer.”

Wesley Hemelrijk

Trainer @Truckwise, Innovam

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

5 Redenen om 3D Objecten te Gebruiken

5 Redenen om 3D Objecten te Gebruiken

3D Animaties en objecten worden door veel mensen in een categorie voor entertainment geplaatst. Toch is het gebruik van digitale assets echt niet exclusief voor films of games. Het gebruik van Digitale/Virtuele Objecten is namelijk ook ontzettend goed voor het leuker, begrijpelijker en efficiënter maken van kennisoverdracht. Vandaag geven we je daarom een Top 5 van redenen waarom ook jij (in je bedrijf) gebruik zou moeten maken van 3D Assets om je boodschap over te brengen.

read more