studioxr dua clutch gearbox xr

5 Redenen om 3D Objecten te Gebruiken

Door Sandra De Waard
Media mbt XR | StudioXR
21-02-2024

Niet Alleen Voor Films en Games…

3D Animaties en objecten worden door veel mensen in een categorie voor entertainment geplaatst. Toch is het gebruik van digitale assets echt niet exclusief voor films of games. Ze zijn namelijk ook ontzettend goed voor het leuker, begrijpelijker en efficiënter maken van kennisoverdracht. Vandaag geven we je daarom een Top 5 van redenen waarom ook jij (in je bedrijf) gebruik zou moeten maken van 3D Assets om je boodschap over te brengen.

5
Interactie Met Complexe Concepten

3D-modellen bieden een interactieve manier om complexe concepten te visualiseren. Of het nu gaat om bouwtekeningen, elektrische schema’s, transmissies, of zelfs medische apparatuur, studenten kunnen deze modellen verkennen, roteren, inzoomen en onderdelen isoleren. Hierdoor worden abstracte concepten tastbaar en ontstaat er een dieper begrip. Ook zaken die normaal gesproken niet te zien zijn kunnen zichtbaar gemaakt worden. Denk aan exploded views, kleurlagen, spanning, temperatuur, etc.

4
Verbeterde Betrokkenheid

Het gebruik van 3D-modellen kan de betrokkenheid van leerlingen/studenten vergroten en hun motivatie verhogen. Interactieve en visueel aantrekkelijke inhoud sluit beter aan op de belevingswereld, waardoor het voor veel mensen makkelijker (en dus leuker) zal zijn om zich onder te dompelen in een bepaald onderwerp. Wees zelf eens eerlijk: kijk je liever naar een plaatje in een boek, of ben je liever praktisch bezig met verkennen?

3
Voorbereiden op de Toekomst

Het gebruik van 3D-modellen in het onderwijs bereidt leerlingen voor op een wereld waarin technologie een steeds prominentere rol speelt. Daarnaast kunnen leerlingen in het VO beter voorbereid een keuze maken voor hun vervolgopleiding en toekomstige carrière, omdat ze kennis kunnen maken met vakinhoudelijke onderwerpen, technieken en handelingen. Dit draagt ook direct bij aan het overbruggen van de kloof tussen bijvoorbeeld mbo-studenten en de praktische werkvloer.

2
Kleinere Financiële Impact voor Studenten

Door gebruik te maken van virtuele trainingsmiddelen kunnen studenten op termijn een deel van hun opleiding op afstand doen. Hierdoor kan er bespaart worden op zaken als huisvesting, reiskosten en andere dure investeringen die bij kunnen dragen aan bijvoorbeeld een studieschuld.

1
Veilig Oefenen

Door virtueel te trainen voorkom je bepaalde veiligheidsproblemen. Denk hierbij aan spanningsvrij maken van HV-systemen, of het werken met chirurgische- of medische apparatuur. Oefenen zonder risico is voor zowel de klant als de student een belangrijk aspect in het leren van een nieuwe vaardigheid.  Veilig werken en daarmee toch relevante praktijkervaring opdoen is nog nooit zo toegankelijk geweest.

Innovatieve Kennisoverdracht

Bij StudioXR zijn we altijd opzoek naar nieuwe uitdaging en manieren om kennisoverdracht zo leuk en krachtig mogelijk te maken. Dit doen we altijd samen met onze opdrachtgevers. Ben jij benieuwd hoe wij jouw leerproces een boost kunnen geven doormiddel van virtuele technieken?

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Jongeren enthousiasmeren nieuwe generaties voor techniek

Jongeren enthousiasmeren nieuwe generaties voor techniek

Hoe trek je de aandacht van jongeren voor een toekomst in de mobiliteitsbranche? Hoe zorg je dat zij de spanning en voldoening van technisch werk zélf ervaren, voordat ze überhaupt een opleiding gekozen hebben?
OOMT stelde ons precies die vraag. Het antwoord? Een volledig interactieve 3D game, ontwikkeld voor grote beurzen en opendagen, waarbij jongeren spelenderwijs kennismaken met technische beroepen in de mobiliteitsbranche. En het mooiste van alles: dit innovatieve project werd grotendeels ontwikkeld door stagiaires.

Lees meer
Leren is Evolueren

Leren is Evolueren

Anno 2025, zien we een breed scala aan digitale en interactieve leermethoden hun entree maken in het onderwijs. In deze blog vertellen we je meer over deze evolutie en vergelijken we traditionele leermethoden van vroeger met moderne alternatieven van nu.

Lees meer
Leren met Elkaar is Leren van Elkaar

Leren met Elkaar is Leren van Elkaar

Samenwerken met iemand uit een andere generatie – dat klinkt voor sommigen als een uitdaging, maar voor Nina (24) en Maaike (52) is het vooral een verrijking. De één is bevlogen, creatief en volop in ontwikkeling, de ander is ervaren, nieuwsgierig en altijd bereid om nieuwe technologieën te omarmen. In hun samenwerking draait het niet om leeftijd, maar om openheid en de bereidheid om van elkaar te leren.

Lees meer