Freek 2

XR in het onderwijs: In Gesprek Met Freek Vosters

Door Sandra De Waard
Innovatie | Media mbt XR | StudioXR
14-03-2024

Ruwe Bolster, Blanke Pit

Freek Vosters, docent in hart en nieren

Met zijn achtergrond in elektronica en HTS autotechniek, was de baan als Docent Voertuigentechniek bij het ROC Midden-Nederland op zijn lijf geschreven. Freek is een stoere docent zeggen zijn studenten; eentje die van BBQ’s en motorrijden houdt, maar ook iemand die investeert in een band met zijn leerlingen. We spraken met hem over zijn visie op de toekomst van het onderwijs en de rol die AR en VR (ofwel XR) daarin zou kunnen spelen.

De verbeelding is de sleutel tot een goede les.

Freek werkt al behoorlijk wat jaartjes in het MBO en kan dus inmiddels wel zeggen dat hij het klappen van de zweep kent. Omgaan met pubers, coach zijn tijdens een belangrijke ontwikkelingsfase van jongeren, met elkaar lachen; het hoort er allemaal bij. Maar een van de belangrijkste dingen die Freek over de jaren heeft geleerd is dat de verbeelding de sleutel is tot een goede les.

“De kracht van een docent zit in het aanspreken van de verbeeldingskracht. Hoe wakker je al die vlammetjes van inspiratie aan? Vaak lukt dat door iets beeldend te maken. Een filmpje hier, een afbeelding daar… maar het mooiste is natuurlijk als je het echt in de praktijk kan ervaren!”

Freek Vosters

Docent Voertuigentechniek, ROC Midden Nederland

Als docent, aldus Freek, bestaat je werk maar voor iets meer dan de helft daadwerkelijk uit lesgeven. Dat betekent dat je alle tijd die je wél voor de klas staat optimaal moet benutten. Er is dus weinig tijd om te blijven dobberen in informatie die niet kan landen bij de leerlingen. Het is ontzettend belangrijk om de lesstof zo snel mogelijk te laten beklijven en vaak lukt dat het best als je iets tastbaar of visueel maakt. En zo blijkt ook uit een onderzoek dat StudioXR in opdracht van Innovam op dit moment uitvoert.

Het lesgeven van vandaag is de inspiratie voor de toekomst

De vernieuwing van het onderwijs is voor Freek, net als voor vele andere docenten, een van de belangrijkste zaken. In een tijdperk van digitale media zijn boeken ouderwets en achterhaald aan het worden, en met de mogelijkheden die XR vandaag de dag met zich meebrengt, kunnen we veel meer dan docent-geleidde practica: leerlingen kunnen zelf taken en opdrachten uitvoeren. En dat vindt ook Freek een mooie ontwikkeling.

“We moeten wel vernieuwen in het onderwijs. Niet alleen omdat we maar weinig tijd hebben om veel te leren, maar ook omdat we aansluiting moeten houden op de belevingswereld van de jongeren. Studenten leren niet graag vanuit boeken. Leren door de Doen levert vaak de beste resultaten op en AR, VR zijn daar prachtige hulpmiddellen bij.”

Freek Vosters

Docent Voertuigentechniek, ROC Midden Nederland

De kloof tussen theorie en praktijk

De belevingswereld van jongeren, maar ook de toekomst van hun beroep wordt steeds meer digitaal. Auto’s worden steeds complexer en veranderen steeds meer in rijdende computers. Hierdoor wordt het voor MBO studenten ook steeds moeilijker om grip te krijgen op de theoretische aspecten die daaraan vast zitten. Mechaniek wordt steeds minder belangrijk en dat merkt ook Freek aan de kloof die momenteel erg duidelijk is tussen theorie en praktijk. XR kan hier een uitkomst bieden denkt hij.

“Denk maar aan het opsporen van fouten of het veiligstellen van een EV. In het echt heb je daar een certificaat met uitgebreide veiligheidstraining voor nodig. Met een VR bril in een virtuele 3D omgeving kun je dat veilig en zonder risico oefenen.”

Freek Vosters

Docent Voertuigentechniek, ROC Midden Nederland

Een nieuw hulpmiddel voor de docent.

Freek begrijpt dat je naast de vele voordelen van XR ook altijd kritisch naar de nadelige effecten ervan moet kijken. Zo kun je in een gesimuleerde omgeving heel goed onveilige situaties veilig oefenen en werkmaterialen duurzaam hergebruiken zonder dat ze stuk gaan. Maar belangrijk daarbij het onderlinge contact en de focus op de lesstof te bewaken. Hij is dan ook van mening dat XR heel goed tot zijn recht kan komen als nieuw hulpmiddel in de klas, maar niet als volledige vervanger van het klassieke leren. En dat is een mooie conclusie die ook wij terugzien in de voorlopige resultaten van ons onderzoek.

Hoe we deze voordelen implementeren in een onderwijs systeem dat dringend behoefte heeft aan vernieuwing maar weinig financiële ruimte heeft voor ontwikkeling, is de vraag waar wij ons collectief op korte termijn mee bezig moeten houden. Het lesgeven van vandaag is namelijk de inspiratie voor de toekomst… inspiratie die wij natuurlijk graag een handje willen helpen.

Benieuwd hoe XR het leren binnen jouw organisatie naar nieuwe hoogten kan tillen?

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Visie op Leren

Visie op Leren

We houden ons niet alleen bezig met XR. Zo heeft Sandra de Waard, onze Onderwijskundig Adviseur, samen met collega’s van Innovam onze visie op leren eens onder de loep genomen. Het resultaat? Lees snel verder…

Lees meer
5 Redenen om 3D Objecten te Gebruiken

5 Redenen om 3D Objecten te Gebruiken

3D Animaties en objecten worden door veel mensen in een categorie voor entertainment geplaatst. Toch is het gebruik van digitale assets echt niet exclusief voor films of games. Het gebruik van Digitale/Virtuele Objecten is namelijk ook ontzettend goed voor het leuker, begrijpelijker en efficiënter maken van kennisoverdracht. Vandaag geven we je daarom een Top 5 van redenen waarom ook jij (in je bedrijf) gebruik zou moeten maken van 3D Assets om je boodschap over te brengen.

Lees meer