studioxr dua clutch gearbox xr

5 Redenen om 3D Objecten te Gebruiken

Tekst: Sandra De Waard
Beeld: StudioXR
Media mbt XR | StudioXR
21-02-2024

Niet Alleen Voor Films en Games…

3D Animaties en objecten worden door veel mensen in een categorie voor entertainment geplaatst. Toch is het gebruik van digitale assets echt niet exclusief voor films of games. Ze zijn namelijk ook ontzettend goed voor het leuker, begrijpelijker en efficiënter maken van kennisoverdracht. Vandaag geven we je daarom een Top 5 van redenen waarom ook jij (in je bedrijf) gebruik zou moeten maken van 3D Assets om je boodschap over te brengen.

5
Interactie Met Complexe Concepten

3D-modellen bieden een interactieve manier om complexe concepten te visualiseren. Of het nu gaat om bouwtekeningen, elektrische schema’s, transmissies, of zelfs medische apparatuur, studenten kunnen deze modellen verkennen, roteren, inzoomen en onderdelen isoleren. Hierdoor worden abstracte concepten tastbaar en ontstaat er een dieper begrip. Ook zaken die normaal gesproken niet te zien zijn kunnen zichtbaar gemaakt worden. Denk aan exploded views, kleurlagen, spanning, temperatuur, etc.

4
Verbeterde Betrokkenheid

Het gebruik van 3D-modellen kan de betrokkenheid van leerlingen/studenten vergroten en hun motivatie verhogen. Interactieve en visueel aantrekkelijke inhoud sluit beter aan op de belevingswereld, waardoor het voor veel mensen makkelijker (en dus leuker) zal zijn om zich onder te dompelen in een bepaald onderwerp. Wees zelf eens eerlijk: kijk je liever naar een plaatje in een boek, of ben je liever praktisch bezig met verkennen?

3
Voorbereiden op de Toekomst

Het gebruik van 3D-modellen in het onderwijs bereidt leerlingen voor op een wereld waarin technologie een steeds prominentere rol speelt. Daarnaast kunnen leerlingen in het VO beter voorbereid een keuze maken voor hun vervolgopleiding en toekomstige carrière, omdat ze kennis kunnen maken met vakinhoudelijke onderwerpen, technieken en handelingen. Dit draagt ook direct bij aan het overbruggen van de kloof tussen bijvoorbeeld mbo-studenten en de praktische werkvloer.

2
Kleinere Financiële Impact voor Studenten

Door gebruik te maken van virtuele trainingsmiddelen kunnen studenten op termijn een deel van hun opleiding op afstand doen. Hierdoor kan er bespaart worden op zaken als huisvesting, reiskosten en andere dure investeringen die bij kunnen dragen aan bijvoorbeeld een studieschuld.

1
Veilig Oefenen

Door virtueel te trainen voorkom je bepaalde veiligheidsproblemen. Denk hierbij aan spanningsvrij maken van HV-systemen, of het werken met chirurgische- of medische apparatuur. Oefenen zonder risico is voor zowel de klant als de student een belangrijk aspect in het leren van een nieuwe vaardigheid.  Veilig werken en daarmee toch relevante praktijkervaring opdoen is nog nooit zo toegankelijk geweest.

Innovatieve Kennisoverdracht

Bij StudioXR zijn we altijd opzoek naar nieuwe uitdaging en manieren om kennisoverdracht zo leuk en krachtig mogelijk te maken. Dit doen we altijd samen met onze opdrachtgevers. Ben jij benieuwd hoe wij jouw leerproces een boost kunnen geven doormiddel van virtuele technieken?

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Verhalen die je raken – Mats Vogel aan het woord

Verhalen die je raken – Mats Vogel aan het woord

Verschillende generaties op de werkvloer: een onderwerp dat de gemoederen soms flink doet oplopen. Zijn jonge werknemers echt te gevoelig? Is de oudere generatie te star? Of ligt de waarheid ergens in het midden? We spraken Babett van der Heijden, HR-adviseur bij Innovam, over haar inzichten in dit boeiende en actuele thema.

Lees meer
Technologie die werkt vóór mensen, dóór mensen

Technologie die werkt vóór mensen, dóór mensen

Hoe zorg je ervoor dat technologie écht werkt voor mensen? Hoe ontwerp je producten en interfaces die niet alleen technisch kloppen, maar ook logisch aanvoelen, prettig in gebruik zijn én aansluiten bij de wensen van de eindgebruiker? Dat zijn vragen die Anne Roos de Gooijer dagelijks bezighouden in haar werk als UX/UI designer bij StudioXR. We spraken haar over haar achtergrond, het hoe en wat van UX/UI en haar ambities binnen haar vakgebied.

Lees meer
Het ABC van Extended Reality

Het ABC van Extended Reality

Waar we ooit alleen een krijtbord en een schoolboek hadden, zien we nu steeds vaker tablets, apps en VR-brillen als aanvulling op lesmateriaal verschijnen. Al deze tools noemen we Extended Reality, ofwel XR. Maar wat betekent dat nu precies? En waar staan al die verschillende afkortingen voor? In de blog van vandaag nemen we je mee naar het ABC van al deze technologieën en vertellen we waarom ze van grote waarde zijn in onze manier van leren.

Lees meer