Van Oermens tot ‘Homo Digitalis’…
Van Oermens tot ‘Homo Digitalis’; we zijn ontzettend ver gekomen sinds de uitvinding van het wiel. Maar alle grappen daar gelaten, zitten we ook wel degelijk in een enorme stroomversnelling. Het was nog maar 1984 toen Motorola met de DynaTAC 8000X de eerste mobiele telefoon voor consumenten op de markt bracht. De batterij hield het ongeveer één uur vol en moest daarna 10 uur opladen.
Vandaag, anno 2024, kunnen we met onze mobieltjes satellieten in de ruimte volgen en complete steden projecteren in openbare ruimtes. Accu’s houden het gemiddeld langer dan 20 uur vol en opladen is een kwestie van minuten met de juiste power-charger. In ruim 40 jaar is er dus bijzonder veel gebeurd. Sterker nog: de komende jaren staat er nog veel meer verandering op het programma.
Ook voor ons bij StudioXR is het belangrijk om op de hoogte te blijven van deze (r)evolutie, want waar wij nu mee werken, kan morgen zomaar ineens ‘oud speelgoed’ zijn. Vandaag staat dan ook in het thema van R&D (research & development) en kijken we naar de top 3 trending VR onderwerpen van 2024.
Hyperrealisme in Virtual Reality.
Een van de meest opvallende en gaafste trends die we dit jaar terug vinden is de opkomst van hyperrealisme in de wereld van VR. De software en programma’s moeten steeds realistischer worden; we willen het liefst ‘nep’ niet meer van echt kunnen onderscheiden. En dat is logisch, want een écht complete VR-experience bestaat uit meer dan alleen maar zien en horen. Op dit moment zijn meerdere grote partijen onderzoek aan het doen naar ‘haptische feedback’. Dit betekent dat je binnenkort tijdens je VR-avontuur ook dingen kunt gaat voelen. Denk aan een regenbui of dat schouderklopje van je virtuele baas… 😉 Maar ook geur wordt steeds belangrijker en er zijn al VR-sets te krijgen met geurdispensers. Heerlijk, zo’n wandeling door het tropisch regenwoud zonder muggen!
De grens tussen echt en virtueel is aan het vervagen. Hierdoor ontstaan er steeds meer nieuwe mogelijkheden binnen verschillende sectoren die direct eigenlijk niet zoveel met VR te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan onderwijs of juist de gezondheidszorg. Leren in een veilige omgeving, of therapie in een controleerbare situatie zijn nog nooit zo dichtbij geweest.
AR in de gezondheidszorg.
We blijven graag nog even hangen in de hoek van de gezondheidszorg. VR en AR spelen daar inmiddels namelijk een steeds grotere rol bij het opleiden en begeleiden van chirurgen en ander medisch personeel. AR-technologie zoals de Microsoft HoloLens (een bril waar wij bij StudioXR en Innovam ook al regelmatig mee werken), stelt chirurgen in staat om tijdens operaties belangrijke informatie in real-time te kunnen raadplegen. De toegang tot patiënten data en virtuele overlays op het lichaam kan de nauwkeurigheid en efficiëntie van medische procedures aanzienlijk verbeteren.
En kijk ook eens naar de combinatie van AR en AI (Artificial Intelligence) in de medische wereld. Ziektes en vroege symptomen kunnen steeds eerder herkend worden door algoritmes die getraind zijn om fysieke defecten op te sporen. Dat is nog eens revolutie!
Bedrijfsgerichte VR: meer dan gaming.
VR wordt vaak geassocieerd met gamen, maar in 2024 zien we dat steeds meer bedrijven het integreren in hun dagelijkse workflow. Of het nu is voor productontwikkeling, prototyping of het opleiden van nieuw personeel, we komen er steeds vaker achter dat de visuele en vooral praktische aspecten van VR bijdragen aan de efficiëntie van werkprocessen. Dat scheelt tijd én dus ook kosten.
Tevens zien we VR een steeds belangrijkere rol krijgen voor trainingsdoeleinden, vooral in sectoren waar veiligheid en precisie cruciaal zijn. Denk bijvoorbeeld aan de mobiliteit; zeker in een samenleving waar volgens het CBR 4,5% van alle personenauto’s al elektrisch zijn is het belangrijk om op een veilige manier om te gaan accu’s en diens onderhoud.
De ontwikkelingen gaan razendsnel. Ook bij ons op de werkvloer. Ben jij nieuwsgierig naar hoe wij jouw product toekomst-proef kunnen maken of om kunnen zetten in een VR/AR platform?