studioxr oomt beursstand 3dgame

Jongeren enthousiasmeren nieuwe generaties voor techniek

Door Sandra De Waard
Onderwijs en Leren | StudioXR
10-04-2025

Een kwestie van de juiste vragen

Hoe trek je de aandacht van jongeren voor een toekomst in de mobiliteitsbranche? Hoe zorg je dat zij de spanning en voldoening van technisch werk zélf ervaren, voordat ze überhaupt een opleiding gekozen hebben?

 

OOMT stelde ons precies die vraag. Het antwoord? Een volledig interactieve 3D game, ontwikkeld voor grote beurzen en opendagen, waarbij jongeren spelenderwijs kennismaken met technische beroepen in de mobiliteitsbranche. En het mooiste van alles: dit innovatieve project werd grotendeels ontwikkeld door stagiaires.

Een game, een missie, een kans

Samen met OOMT bedachten we met het team van StudioXR een unieke beursstand in de vorm van een interactieve game die bezoekers op een 55-inch touchscreen kunnen spelen. Deelnemers krijgen de opdracht om binnen drie minuten drie technische storingen op te sporen in een voertuig. Elke seconde telt. Hoe sneller en nauwkeuriger je bent, hoe meer punten je scoort.

De boodschap is simpel: als je hier enthousiast van wordt, dan is een toekomst in de mobiliteitsbranche misschien wel iets voor jou.

Toch is deze game niet alleen bedoeld om jongeren te bereiken—hij is óók door jongeren gemaakt.

Jong talent aan het stuur

Bij het ontwikkelen van het spel hebben we bewust gekozen om samen te werken met stagiaires als volwaardige teamleden. Waarom? Omdat we geloven dat we het meest effectief leren als we er in de praktijk mee bezig zijn: leren door te doen. Daarnaast zijn we ervan overtuigt dat jonge makers vaak verrassend frisse ideeën hebben—vooral als het gaat om het aanspreken van hun eigen generatie.

“Ik had nog nooit een hele truck gebouwd en ben super trots op het eindresultaat! Het was ontzettend inspirerend. Nu heb ik zin om met iets nieuws te starten.”

Brendan Stakenburg

Stagiair, StudioXR

Projectleider Danny Kroonen gaf de stagiaires, onder begeleiding van Max Zuurhout (3D Artist) en Glenn Comis (Developer) niet zomaar een klein klusje. In plaats van een bijrol in een grote productie, gaf hij hen volledige verantwoordelijkheid voor een onderdeel van het spel. Zo nam Manon van de Sande de retopologie (een proces waarbij de topologie van een 3D-model wordt aangepast of opnieuw gedefinieerd, met als doel een efficiëntere en gebruiksvriendelijkere geometrie te creëren) voor haar rekening, heeft ze de tweewieler met Substance 3D painter een texture gegeven en hem vervolgens in Unity gezet. Brendan Stakenburg hield zich bezig met de truck—een 3D model dat hij van buiten helemaal heeft ontworpen en uitgewerkt. Beide voertuigen bevatten drie realistische storingen: aan de accu, de verlichting en de zekering.

Deelnemers aan het spel kruipen dus echt in de huid van een monteur en ervaren in een paar minuten hoe leuk en uitdagend het is om technische problemen op te sporen. Dat is precies de beleving waarmee we de vonk willen overbrengen.

Waarom stagiaires het verschil maken

Het betrekken van stagiaires bij dit soort projecten is niet alleen waardevol voor hén, maar ook voor het eindproduct. Zij zijn de doelgroep, ze snappen welke vorm hen aanspreekt en ze brengen een dosis creativiteit en leergierigheid die het project echt naar een hoger niveau tilt. Bovendien geef je jong talent hiermee het vertrouwen dat ze ertoe doen; dat hun bijdrage impact heeft. En dat werkt twee kanten op: passie wordt aangewakkerd en het eindproduct verandert in een stukje authenticiteit van de makers.

studioxr oomt beursstand 3dgame

“Het werk aan de fiets die bij dit spel hoort, is iets wat ik zelf nooit opgestart zou hebben. Dat vind ik het mooie aan stage lopen: je krijgt kansen met projecten te werken die je anders had laten liggen. De fiets is heel gedetailleerd geworden en ik heb er heel veel van geleerd.”

Manon van de Sande

Stagiaire, StudioXR

Klaar voor de start…

Op 16 april presenteren we de game aan OOMT voor de laatste evaluatie. Daarna zetten we de puntjes op de i en is het project klaar voor gebruik. Wanneer OOMT de game precies gaat inzetten, is nog niet bekend—maar dat hij indruk zal maken, weten we zeker. Dat hebben we mede te danken aan Manon, Brendan, en alle andere jonge makers die met volle toewijding hebben meegebouwd.

Wij zijn klaar voor de start… en de nieuwe generatie ook!

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Leren is Evolueren

Leren is Evolueren

Anno 2025, zien we een breed scala aan digitale en interactieve leermethoden hun entree maken in het onderwijs. In deze blog vertellen we je meer over deze evolutie en vergelijken we traditionele leermethoden van vroeger met moderne alternatieven van nu.

Lees meer
Leren met Elkaar is Leren van Elkaar

Leren met Elkaar is Leren van Elkaar

Samenwerken met iemand uit een andere generatie – dat klinkt voor sommigen als een uitdaging, maar voor Nina (24) en Maaike (52) is het vooral een verrijking. De één is bevlogen, creatief en volop in ontwikkeling, de ander is ervaren, nieuwsgierig en altijd bereid om nieuwe technologieën te omarmen. In hun samenwerking draait het niet om leeftijd, maar om openheid en de bereidheid om van elkaar te leren.

Lees meer
Verschillende generaties op de werkvloer. Hoe werkt dat?

Verschillende generaties op de werkvloer. Hoe werkt dat?

Verschillende generaties op de werkvloer: een onderwerp dat de gemoederen soms flink doet oplopen. Zijn jonge werknemers echt te gevoelig? Is de oudere generatie te star? Of ligt de waarheid ergens in het midden? We spraken Babett van der Heijden, HR-adviseur bij Innovam, over haar inzichten in dit boeiende en actuele thema.

Lees meer