studioxr blog max formule1 2

3D Assets, Samenwerken en Auto’s: Max Zuurhout

Tekst: Sandra De Waard
Beeld: StudioXR
StudioXR
30-05-2024

Van stagiair naar volwaardig 3D-Artist

Max Zuurhout is een van de jonge talenten die bij StudioXR zijn plek gevonden heeft. Zelfs toen het oorspronkelijke team nog Zwartlicht heette, was hij erbij; eerst als stagiair vanuit het Grafisch Lyceum Utrecht, nu als volwaardig 3D-Artist. Al ruim 4 jaar werkt hij aan 3D modellen die ingezet worden in applicaties voor onze klanten. Van nieuwe auto’s tot F1 wagens, hij werkt met veel plezier aan alles wat met mobiliteit te maken heeft.

“Ik heb een enorme liefde voor auto’s. Niet eens zo zeer de techniek, maar juist de vormgeving. Van klassiekers en old-timers tot toekomstige concept wagens, ik vind het prachtig om te zien. En hoe gaaf is het dat ik daar voor mijn werk constant mee bezig ben?”

Max Zuurhout

3D-Artist, StudioXR

Strenge criteria

Je kunt dus wel zeggen dat Max met zijn neus in de boter is gevallen bij ons team. Zijn voorliefde voor auto’s krijgt alle ruimte om te shinen. Door samen te werken met onze developers, heeft hij al meerdere projecten tot leven zien komen en dat maakt het werk voor hem ook zo leuk; samen zoeken naar manieren om statische objecten in beweging te brengen. Dat alles natuurlijk aan de hand van hele specifieke criteria.

“Het is natuurlijk heel verleidelijk om een super high-fidelity 3D object te maken dat er fantastisch uitziet in een render. Denk maar eens aan hoe mooi animaties er op een game computer of PS5 uit kunnen zien. Dat is natuurlijk heel tof, maar voor de applicaties die wij maken niet haalbaar. Alles wat ik maak moet ook afspeelbaar zijn op bijvoorbeeld telefoons… en dan ook de oudere modellen. En die zoektocht vind ik heel interessant, want hoe maak ik iets dat er mooi uitziet, maar tegelijkertijd niet te zwaar is voor kleine systemen?”

Max Zuurhout

3D-Artist, StudioXR

Samen werken  |  Samenwerken

Puzzelen dus en veel samenwerken, aldus Max. Maar dat is voor hem geen probleem. Juist die samenwerking maakt het voor hem leuk, zeker als het gaat om pionieren. Samen zoeken naar oplossingen, ontdekken hoe nieuwe technologieën werken en hoe nieuwe software edities een project naar een hoger niveau kunnen tillen is wat voor Max zijn werk uitdagend maakt.

“We zijn altijd bezig met ontwikkelen. Van leren werken met programma’s als Adobe Substance Painter, tot ontdekken hoe nuttig nieuwe AI toepassingen kunnen zijn. We leven in een mooie tijd waarin dit allemaal mogelijk is.”

Max Zuurhout

3D-Artist, StudioXR

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Trial en Error: Een Positieve Mindset

Trial en Error: Een Positieve Mindset

Soms begin je aan een project waarvan je direct weet: dit wordt pittig. Dit kan komen omdat je in een nieuwe werkomgeving bent beland, misschien heb je een nieuw team of loop je tegen een deadline aan. Of… om het uitdagend te maken, alle drie. Ramon Schrauwen voegde zich in april 2025 bij het team van StudioXR als game artist en kreeg de ultieme vuurdoop. Zijn eerste klus? Meewerken aan een serie animatievideo’s voor een van de grote EV-producenten (helaas mogen we niet noemen welk merk).

Lees meer
Vernieuwing van de toekomst…

Vernieuwing van de toekomst…

De afgelopen tijd hebben we op onze blog een aantal belangrijke thema’s uitgelicht: onze Research & Development-initiatieven, het Virtual Cities-platform en de voortdurende vernieuwing binnen onze eigen studio’s. In deze blog nemen we je graag mee in wat we daarover hebben gedeeld, én geven we je een kijkje in wat er nog aankomt.

Lees meer
Talent aan het woord

Talent aan het woord

Talent aan het woord: Stagiaires over StudioXR Een stage als 3D Artist bij StudioXR biedt jonge talenten de kans om...

Lees meer