Van stagiair naar volwaardig 3D-Artist
Max Zuurhout is een van de jonge talenten die bij StudioXR zijn plek gevonden heeft. Zelfs toen het oorspronkelijke team nog Zwartlicht heette, was hij erbij; eerst als stagiair vanuit het Grafisch Lyceum Utrecht, nu als volwaardig 3D-Artist. Al ruim 4 jaar werkt hij aan 3D modellen die ingezet worden in applicaties voor onze klanten. Van nieuwe auto’s tot F1 wagens, hij werkt met veel plezier aan alles wat met mobiliteit te maken heeft.
“Ik heb een enorme liefde voor auto’s. Niet eens zo zeer de techniek, maar juist de vormgeving. Van klassiekers en old-timers tot toekomstige concept wagens, ik vind het prachtig om te zien. En hoe gaaf is het dat ik daar voor mijn werk constant mee bezig ben?”
Strenge criteria
Je kunt dus wel zeggen dat Max met zijn neus in de boter is gevallen bij ons team. Zijn voorliefde voor auto’s krijgt alle ruimte om te shinen. Door samen te werken met onze developers, heeft hij al meerdere projecten tot leven zien komen en dat maakt het werk voor hem ook zo leuk; samen zoeken naar manieren om statische objecten in beweging te brengen. Dat alles natuurlijk aan de hand van hele specifieke criteria.
“Het is natuurlijk heel verleidelijk om een super high-fidelity 3D object te maken dat er fantastisch uitziet in een render. Denk maar eens aan hoe mooi animaties er op een game computer of PS5 uit kunnen zien. Dat is natuurlijk heel tof, maar voor de applicaties die wij maken niet haalbaar. Alles wat ik maak moet ook afspeelbaar zijn op bijvoorbeeld telefoons… en dan ook de oudere modellen. En die zoektocht vind ik heel interessant, want hoe maak ik iets dat er mooi uitziet, maar tegelijkertijd niet te zwaar is voor kleine systemen?”
Samen werken | Samenwerken
Puzzelen dus en veel samenwerken, aldus Max. Maar dat is voor hem geen probleem. Juist die samenwerking maakt het voor hem leuk, zeker als het gaat om pionieren. Samen zoeken naar oplossingen, ontdekken hoe nieuwe technologieën werken en hoe nieuwe software edities een project naar een hoger niveau kunnen tillen is wat voor Max zijn werk uitdagend maakt.
“We zijn altijd bezig met ontwikkelen. Van leren werken met programma’s als Adobe Substance Painter, tot ontdekken hoe nuttig nieuwe AI toepassingen kunnen zijn. We leven in een mooie tijd waarin dit allemaal mogelijk is.”