studioxr blog ar telefoon

AR/VR Apps zijn normaler dan je denkt!

Door Sandra De Waard
Media mbt XR
06-02-2025

AR/VR Is Niet Meer Weg Te Denken

De wereld van technologie verandert snel en dat vinden wij natuurlijk ontzettend leuk. Met een team dat volledig is ingericht op het ontwikkelen van XR-applicaties, is het natuurlijk heel tof om te zien hoe AR en VR apps steeds sneller integreren in ons dagelijks leven.  AR/VR apps maken onze interacties met de digitale en fysieke wereld steeds leuker en gemakkelijker. Vandaag kijken we daarom naar de drie populairste AR-apps die het dagelijks leven toch een stuk leuker en makkelijker maken: Google Lens, IKEA Place en Pokémon GO.

Google Lens

Google Lens is een van de meest indrukwekkende en veelzijdige AR-apps die je kunt gebruiken. Deze app staat bij veel Android apparaten standaard geïnstalleerd. Het maakt gebruik van camera om objecten, tekst en zelfs locaties te herkennen. Het idee is simpel: je richt je camera op iets en Google Lens vertelt je wat het is, wat het doet, of hoe je het kunt gebruiken. Of je nu de naam van een plant wilt weten, een product wilt scannen voor meer informatie, snel de vertaling van een tekst wilt lezen, of zelfs een toer door de stad wilt plannen, Google Lens maakt het mogelijk.

Het gebruik van AR in Google Lens heeft de manier waarop we naar de wereld kijken veranderd. Vroeger (ja echt, vroeger: zo’n 5 jaar geleden!) moesten we zoekmachines gebruiken om informatie op te zoeken, maar nu kunnen we eenvoudig de camera gebruiken als een hulpmiddel om de digitale wereld in de echte wereld te integreren. Deze app heeft AR toegankelijker gemaakt voor miljoenen mensen wereldwijd, en de gebruiksmogelijkheden blijven zich uitbreiden.

Download Google Lens voor Apple: Klik Hier
Download Google Lens voor Android: Klik hier

IKEA Place

Heb je ooit een meubelstuk in een winkel gezien en je afgevraagd hoe het zou passen in je woonkamer? IKEA Place gebruikt Augmented Reality zodat je in een handomdraai dit vraagstuk kunt beantwoorden. Met deze app kun je meubels kiezen uit het assortiment van IKEA en ze in 3D en op ware grootte bekijken in je eigen huis, zonder dat je een winkel hoeft te bezoeken. Makkelijk toch?

Deze app maakt gebruik van AR-technologie om de positie, schaal en verhoudingen van meubels te visualiseren, waardoor je direct kunt zien hoe een bank, tafel of stoel zich verhoudt tot de ruimte waarin je het wilt plaatsen. IKEA Place is een perfect voorbeeld van hoe AR de manier waarop we winkelen ingrijpend verandert. Het vermindert de onzekerheid bij het kopen van meubels en zorgt ervoor dat je zeker weet dat je keuze perfect past in je huis.

Download IKEA Place voor Apple: Klik Hier
Download IKEA Place voor Android: Klik Hier

 

 

Pokémon GO!

De app gaat alweer een tijdje mee, maar hij is nog steeds leuk; voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Je kunt met de app Pokémon vangen in de echte wereld. Terwijl je rondloopt of fietst, verschijnen er Pokémon op verschillende locaties die je kunt vangen, trainen en kunt laten “vechten”. Vechten natuurlijk tussen aanhalingstekens, want uiteindelijk is en blijft het gewoon een spel. Het maakt het leuk om even een extra wandeling te maken (want wees eerlijk, soms is het grasveld van een camping gewoon best saai). Bovendien zijn er vaak speciale evenementen op bijzondere locaties. Nog een extra rede dus om toch eens bij dat gekke standbeeld te gaan kijken of dat verstopte museumpje te bezoeken!

Download Pokémon Go! voor Apple: Klik hier
Download Pokémon Go! voor Android: Klik hier

 

Dit is ook interessant

Waar Techniek en Vormgeving Samenkomen

Waar Techniek en Vormgeving Samenkomen

Hoe werkt de samenwerking tussen de experts uit de technische sector en de creatieve 3D-artiesten die deze digitale werelden tot leven brengen eigenlijk? We spraken met Jelle van den Berg, coördinator PA Retail en ontwikkelaar bij Innovam, commissielid van NEN 9140 en nauw betrokken bij de ontwikkeling van een innovatieve EV-trainer app

Lees meer
Twee Werelden, Eén Product…

Twee Werelden, Eén Product…

In de wereld van XR en app-ontwikkeling is samenwerking tussen verschillende disciplines binnen het vak essentieel voor het creëren van een functioneel eindproduct. Dit is zelfs nog belangrijker voor apps die zowel visuele als technische aspecten nodig hebben om goed tot hun recht te komen. Een voorbeeld hiervan is de EV-Trainer app waar we binnen StudioXR al een tijdje hard mee aan het werk zijn. We spraken met Siebe Mostert, 3D artist, en Timon Nap, programmeur, om in de blogpost van vandaag een beter beeld te kunnen geven van hoe zo’n samenwerking eruit ziet.

Lees meer
Visie: XR in het Onderwijs

Visie: XR in het Onderwijs

De toekomst van technologie begint vandaag. Daarom is het belangrijk dat we constant scherp blijven en nadenken over de plek die XR verdient in onze samenleving. Of nog belangrijker: ons onderwijs…

Lees meer