studioxr case f1game

2024: Een Jaar van Groei en Innovatie

Door Sandra De Waard
StudioXR
05-12-2024

Moving Forward…

Het is weer zover! Het jaar raakt alweer snel op zijn eind en terwijl we langzaam afbouwen naar feestdagen vol gezelligheid en goed gezelschap, maken we bij StudioXR altijd dankbaar gebruik van het moment om terug te kijken op ons jaar. 2024 Was dan ook een jaar vol voorwaartse beweging, maar hoe kan het ook anders als onderdeel van Innovam, dat de slogan “Moves you forward” in ieder aspect omarmd heeft?

Het Speelveld van de Grote Jongens

Als jong team dat slechts twee jaar bestaat en meer dan verdubbeld is in het aantal collega’s, is het prachtig om te zien hoe niet alleen de omvang van het aantal teamleden, maar ook de grootte van onze afgeleverde producten is toegenomen. Vanuit (kleine) interne projecten, zijn we dit jaar vol moed (en ondersteund door waanzinnig talent natuurlijk!) eindelijk op het speelveld van “de grote jongens” terecht gekomen en daar zijn een paar prachtige producten uit uitstaan.

Wall of Fame

Zo werkten we samen met de ANWB aan een nieuw ondersteuningspakket waarmee collega’s van de Wegenwacht zich kunnen bijscholen in het veiligstellen van EV’s. Ook werkten we samen met de Gemeente Groningen om de stad te virtualiseren. We ontwikkelden een Formule 1 spel voor de Meta Quest 3, een app voor de Eterna van TU/E ecomotive, en stroopten we de mouwen op voor verschillende automerken die we helaas nog even niet mogen noemen.

Niet slecht voor een jong team, toch? Maar wie naar het verleden kijkt moet ook vooruitplannen in de toekomst. We willen van 2025 natuurlijk zonder twijfel een nog succesvoller jaar maken…

Voorwaarts!

Onze visie op 2025 hebben we onderverdeeld in 2 hoofdonderwerpen:

  • Research & Development
  • Toegankelijkheid

De reden dat we R&D zo belangrijk vinden spreekt natuurlijk voor zich. Zeker binnen de XR wereld geldt: “Wie een dag geen onderzoek doet, loopt morgen 10 jaar achter”. De ontwikkelingen gaan ontzettend snel en met de komst van AI-ondersteuningen worden er enorme stappen gemaakt in de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Binnen StudioXR hebben we dan ook een deel van het team actief de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de toepasbaarheid en inzetbaarheid van die ontwikkelingen binnen ons curriculum. Wie weet wat voor pracht projecten daar komend jaar uit zullen rollen?

Toegankelijke XR

Vanuit dit perspectief zou het geen verrassing mogen zijn dat we ons ook extra in gaan zetten voor de toegankelijkheid van XR media. Technologie is natuurlijk fascinerend en innovatie staat natuurlijk bij iedereen hoog in het vaandel, maar soms is het belangrijk om voorrang te geven aan de toepasbaarheid van een product. We willen ons inzetten voor maatwerk en ons ontwikkelen naar een rol waarin we klanten ook goed kunnen adviseren over keuzes, platforms en toepassingen. Een manier waarop we daarmee gaan werken is bijvoorbeeld het beter in kaart brengen van rollen en experts binnen het team en door nóg beter onze klanten op te hoogte te houden van de ontwikkelingen achter hun opdracht.

Teamwork Makes the Dreamwork

Wil jij volgend jaar ook jouw project terugzien in ons portfolio? Heb jij een idee dat je graag met ons wilt verkennen? Wij staan voor je klaar, ook in 2025.

Ben je nieuwsgierig naar onze terugblik en toekomstplannen op het gebied van onze studio’s? Zorg dan dat je ons volgt en de blog van volgende week niet mist.

Wil jij het ook beleven?

StudioXR nodigt je van harte uit om de mogelijkheden te komen ervaren onder het genot van een kop koffie of thee.

Dit is ook interessant

Technologie die werkt vóór mensen, dóór mensen

Technologie die werkt vóór mensen, dóór mensen

Hoe zorg je ervoor dat technologie écht werkt voor mensen? Hoe ontwerp je producten en interfaces die niet alleen technisch kloppen, maar ook logisch aanvoelen, prettig in gebruik zijn én aansluiten bij de wensen van de eindgebruiker? Dat zijn vragen die Anne Roos de Gooijer dagelijks bezighouden in haar werk als UX/UI designer bij StudioXR. We spraken haar over haar achtergrond, het hoe en wat van UX/UI en haar ambities binnen haar vakgebied.

Lees meer
Leren met een Richting – Leo Fransen aan het woord

Leren met een Richting – Leo Fransen aan het woord

Leren is een voortdurend gespreksonderwerp binnen Innovam en dus ook bij StudioXR. Of het nu gaat over generatieverschillen (of -overeenkomsten), onderwijsmethoden of technologische innovaties: we kijken steeds opnieuw naar wat écht belangrijk is in leren. Daarom vonden we het bijzonder passend om precies over dit onderwerp in gesprek te gaan met Leo Fransen, Algemeen Directeur Innovam. Zijn visie gaat namelijk niet alleen over de richting die wij op willen in de toekomst, maar inspireert ook om voortdurend te blijven ontwikkelen.

Lees meer
Jongeren enthousiasmeren nieuwe generaties voor techniek

Jongeren enthousiasmeren nieuwe generaties voor techniek

Hoe trek je de aandacht van jongeren voor een toekomst in de mobiliteitsbranche? Hoe zorg je dat zij de spanning en voldoening van technisch werk zélf ervaren, voordat ze überhaupt een opleiding gekozen hebben?
OOMT stelde ons precies die vraag. Het antwoord? Een volledig interactieve 3D game, ontwikkeld voor grote beurzen en opendagen, waarbij jongeren spelenderwijs kennismaken met technische beroepen in de mobiliteitsbranche. En het mooiste van alles: dit innovatieve project werd grotendeels ontwikkeld door stagiaires.

Lees meer